Jobbar du som Hercule Poirot? Ju mera press, desto större sannolikhet för att mästerdetektiven skulle meddela alla att han drar sig tillbaka för att vila sina små grå hjärnceller. Han kunde sätta sig för att meditera medan andra sökte en gärningsman i folkmassorna på en galopptävling eller dra sig tillbaka tidigt för att vila, fastän statsministern väntade på att få höra att en kidnappare tagits fast.
Hur många av oss gör så till exempel under en arbetsdag, när tidtabeller och annat plötsligt förändras? Saktar vi av takten, när den psykiska pressen ökar eller drivs vi med strömmen, biter ihop tänderna och försöker hålla ut ända till slutet av turbulensen?
Med följande steg kan vi kontrollera press som vi upplever i arbetet.
- Steg 1: uppmärksamma att intensiteten eller annan belastning i arbetet avviker från det normala.
- Steg 2: identifiera alternativen, såsom kraftkällor eller metoder för att hantera belastning.
- Steg 3: använd en metod som är lämplig i situationen, såsom att sakta in före en korsning.
- Steg 4: observera när faran är över och du kan återgå till vardagen.
- Steg 5: följ upp cykeln. Som vår mästerdetektiv säger, när det händer en massa omkring en behöver man inte själv springa. Om man lyckas lugna sitt sinne, klarnar det ofta hur man borde göra. När en bit som saknas faller på plats, lugnar sig turbulensen i omgivningen.
Ofta är det svårt att redan i det första steget märka att ens egen energinivå förändrats. Det hjälper att ofta fundera på hur man själv mår och hur läget är just nu denna förmiddag före lunchen eller senare när man är på väg hem. När man återkommande reflekterar över detta övar man sig på att känna igen olika tillstånd och man blir van att observera dem.
Steg två, det vill säga att se alternativen är ofta enklare; ofta vet vi nog vad vi borde göra. Därför är det värt att om och om igen reflektera över sitt eget tillstånd, fundera på hur man själv mår och lyssna på kroppen och intuitionen. Efter att man noggrant identifierat hur man mår just då kan man använda en psykisk metod som behövs just då enligt steg tre. Då man gör detta upprepade gånger lär man sig identifiera steg fyra: se när faran är över. Det vill säga vad kännetecknar en för mig normal arbetstakt, vad är ett normalt och fungerande variationsintervall för min psykiska energinivå.
Alltid får man inte själv välja vad man gör. Arbetsgivaren har rätt att leda arbetet, och man kan gärna ha låg tröskel för att diskutera med chefen om sådant man observerat, för att kunna förändra även sådant man inte själv har full kontroll över.
Alla kan tillämpa ett uns av den berömda belgiska detektivens arbetsetik: Genom att ta oss tid att lyssna på oss själva och ge akt på observationer kan vi undvika att arbetsdagen blir outhärdlig.
Susanna Paarlahti
Servicechef för företagshälsopsykologi
Om du har rätt att upphandla tilläggstjänster till din organisation kan du fråga ert företagshälsovårdsteam om en lämplig expert för din organisation.
Till exempel:
- coachning för chef
- coachning för arbetsgemenskapen
- medling inom arbetsgemenskapen
- arbetshandledning
- utveckling av ledningsgruppens arbete
Ämnen:
- Kriser i arbetsgemenskapen
- Ta något till tals och tidigt ingripande
- Återhämtning
- Kognitiv ergonomi
- Bra psykosocial arbetsmiljö