Lyhytterapiassa keskitytään tiettyyn aihealueeseen, jossa kaivataan muutosta, esimerkiksi unettomuus tai eteenpäin pääseminen hankalassa ihmissuhdetilanteessa. Valtaosa asiakkaista, jotka käyvät lyhytterapiassa työterveyden ohjaamina, kokevat myös työkykynsä kohentuneen lyhytterapian aikana.
Mielen Pihlajalinnan lyhytterapiaan voi päästä Mielen huoli -linjan tai oman työterveystiimin kautta.
Mitä lyhytterapia pitää sisällään?
Lyhytterapiajakson aluksi asiakas ja ammattilainen muodostavat selkeän tavoitteen, jonka edistymistä seurataan. Keskusteluissa pyritään löytämään ongelman juurisyy ja suunnittelemaan käyttäytymistä, joka auttaa juurisyyn ratkaisemisessa rakentavalla tavalla. Lyhytterapiasta voi saada tukea muun muassa unettomuuteen, elämänhallintahaasteisiin, vaikeisiin elämänkokemuksiin tai ihmissuhteisiin, pidemmän psykoterapian suunnitteluun tai painonhallintaan.
Keskustelutyöskentelyä tarvitaan yleensä 5–10 kertaa, joiden välillä asioita työstetään omatoimisesti esimerkiksi harjoitusten avulla. Ammattilaisena toimii lyhytterapiakoulutuksen saanut Mielen huoli -hoitaja.
Lyhytterapiasta positiivisia asiakaskokemuksia
Valtaosa Mielen Pihlajalinnan lyhytterapiaan osallistuneista asiakkaista kokee pärjäävänsä oireidensa kanssa selkeästi paremmin kuin ennen jaksoa.
Työterveysasiakkaat kokevat keskimäärin työkykynsä lähes 2 yksikköä korkeammaksi lyhytterapian päättyessä kuin sen alkaessa (asteikolla 0-10) eli koettu työkyky parani huomattavasti.
Useat asiakkaat kokevat hyötyneensä lyhytterapiasta myös muulla tavoin, kuten hallinnan ja rauhan tunteiden vahvistumisena.
”Sain valtavasti apua ja vinkkejä itseni kehittämiseen ja jaksamisen tueksi. Oloni parani huimasti siitä, mitä se ensimmäisellä kerralla oli. Lyhytterapeuttini oli erittäin ammattitaitoinen ja löysi hyvin juuri asiakkaan auttamiseen tarvittavat keinot ja vinkit. Olen kiitollinen, että pääsin tämän kokemaan ja suosittelen lämpimästi muillekin avun tarvitsijoille.”
Miten lyhytterapia osaksi työterveyssopimusta?
Mikäli teidän työterveyssopimukseenne ei vielä sisälly esimerkiksi lyhytterapiapalveluita, voitte ottaa yhteyttä omaan työterveystiimiin tai asiakkuuspäällikköönne.
Pyydä tarjous työterveyspalveluista
Pihlajalinnan asiakaslähtöinen ja tarpeisiin perustuva toimintamalli saa aikaan terveyttä ja työkykyä kustannustehokkaasti. Laadukas ja ennaltaehkäisevä työterveystoiminta perustuu työpaikan tuntemiseen. Ota meihin yhteyttä, annamme sinulle räätälöidyn tarjouksen.
Tutustu Pihlajalinnan työterveyspalveluihin
Mielen Pihlajalinnan palveluiden hinnat löydät hinnastosta.
Lue lisää