Työelämä ja työterveys ovat kovassa myllerryksessä. Työterveyden ydintehtävä on yhdessä työnantajien kanssa pitää henkilöstö työkykyisenä. Olennaista on auttaa työnantajia välttämään työstä johtuvat sairastumiset. Työkykyisyys on kriittinen menestystekijä sekä yrityksille että koko yhteiskunnalle.
Työterveyden toimintaympäristö on uudistunut lähiaikoina voimakkaasti:
- Vuonna 2022 työfysioterapeuteista tuli työterveyden ammattihenkilöitä, mikä tarkoittaa, että työntekijä ei tarvitse erillistä lähetettä työfysioterapeutille (https://finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2001/20011383?search%5Btype%5D=pika&search%5Bpika%5D=työterveyshuoltolaki
- Kesällä 2023 työsuojelulaki uudistui siten, että työelämän isot kysymykset eli ikääntyminen ja työn psykososiaalinen kuormitus on huomioitava myös työnantajien riskien arvioinniss
- Erikoissairaanhoidon ja työterveyden yhteistyötä tiivistävä TYÖOTE-toimintamalli (https://www.ttl.fi/teemat/tyoterveys/tyoterveyshuolto/tyoote-toimintamalli) on juurtunut lähes kaikille hyvinvointialueille
- 2024 alusta suuryritysten eläkemaksuluokkamalli uudistui (Varma: Maksuluokkamallin uudistus kannustaa varhaistamaan työhön palaamista).
Pihlajalinna Työterveys on sitoutunut tuottamaan laadukasta, lain ja asetusten mukaista työterveyspalvelua kustannus- ja terveysvaikutteisesti. Tämä on osa koko Pihlajalinnan strategista tavoitetta kehittää vaikuttavia ja vastuullisia palveluita asiakkaidemme hyödyksi. Henkilöasiakkaiden osalta vaikuttavuutta mitataan terveyshyödyllä, joka toteutuu parhaiten noudattamalla viimeisimpiä lääketieteellisiä hoitosuosituksia. Työterveydessä asiakkaana on asiakasorganisaatio, jolloin tavoitteena on yrityksille tuotettu kustannusvaikuttavuus hyvinvoivan ja terveen henkilöstön myötä.
Vuonna 2024 Pihlajalinna Työterveys kehittyy entistäkin vaikuttavammaksi. Osana tätä työtä tuomme uudet, kustannusvaikuttavat palvelusisällöt kaikkien asiakkuuksiemme käyttöön. Mukana ovat muun muassa tutkimusnäyttöön ja parhaisiin käytänteisiin pohjautuva sairauspoissaolokäytäntöjen suositus organisaatioiden avuksi sekä digitaalinen hoidon tarpeen arviointi. Uudistamme myös asiakkuudenhallintajärjestelmämme, jotta voimme palvella teitä yhä sujuvammin.
Muutosten tavoitteena on aiempaa sujuvammat palvelut ja entistä vaikuttavampi työterveysyhteistyö, joilla pidämme huolta työkyvystä ja siten myös yritysten kilpailukyvystä. Kerromme tarkemmin näistä palvelusisällön muutoksista ja uusista toimintamalleista kevään aikana.
Yhteistyöterveisin,
Henni Hyytiä-Ilmonen
Johtava työterveyslääkäri
Pihlajalinna – Koko Suomen Työterveys