Pitkäjänteinen, suunnitelmallinen ja tavoitteellinen työterveysyhteistyö on pitänyt Pörhön Autoliikkeen Pihlajalinnan asiakkaana jo kymmenen vuoden ajan. Jatkuvan yhteistyön ansiosta työntekijöiden ja hoitohenkilökunnan suhde syvenee, luottamus lisääntyy ja haastavienkin työterveystapausten ratkominen helpottuu.
Automyyntiä sekä huolto- ja varaosatoimintaa harjoittava Pörhön Autoliike Oy toimii yhdeksällä paikkakunnalla eri puolilla Suomea. Monipisteinen toiminta vaatii työterveyspalveluilta tarkkaa koordinointia, jotta kaikki työntekijät saavat yhtä sujuvaa ja nopeaa palvelua paikkakunnasta riippumatta.
– Kun työterveysyhteistyömme alkoi, Pihlajalinnalla oli meitä palveleva toimipiste vain Oulussa. Muilla paikkakunnilla käytimme Pihlajalinnan alihankkijoita, ja sekin sujui ihan mukavasti. Vuosien varrella Pihlajalinnan toiminta ja palvelutarjonta on laajentunut niin, että yhteistyö sujuu yhä sulavammin, kertoo Pörhön Autoliikkeen henkilöstöpäällikkö Sari Karppinen-Mehtälä.
Työterveyden tukitoimet pitävät työkykyä yllä
Kymmenvuotisen yhteistyön aikana Pörhö on myös kilpailuttanut työterveyden tarjoajia, mutta tarvetta vaihtamiseen ei ole ilmennyt.
– Olemme tyytyväisiä Pihlajalinnan palveluun ja ketterään reagointiin. Työterveyden sujuvuuden kannalta pysyvyys on tärkeää. Pihlajalinnassa tunnetaan hyvin työntekijöidemme haasteet ja osataan reagoida niihin nopeasti, Karppinen-Mehtälä jatkaa.
Pörhön Autoliike työllistää noin 430 ihmistä, joihin kuuluu muun muassa toimistotyöntekijöitä, myyjiä, mekaanikkoja ja automaalareita. Työ on osin tuki- ja liikuntaelinvaivoille altisteista, mutta Pihlajalinnan työterveyden ennakoivat toimenpiteet ovat auttaneet ennaltaehkäisemään ongelmia ja tukeneet työntekijöiden työkykyä.
– Olemme ratkoneet yhdessä työterveyden kanssa tilanteita, joissa työntekijän työkyky on heikentynyt, ja Pihlajalinna on auttanut näissä tapauksissa nopeasti ja ennaltaehkäisevästi. Työterveyden erilaiset tukitoimet kuten fysioterapia ja työtehtävien soveltaminen ovat auttaneet ihmisiä jatkamaan työuriaan ja kuntoutumaan, Karppinen-Mehtälä sanoo.
Matalan kynnyksen mielenterveyspalvelut tukevat hyvinvointia
Pihlajalinnan koordinoiva työterveyshoitaja Pauliina Teirikko sanoo, että pitkäjänteinen yhteistyö on myös hoitohenkilökunnalle palkitsevaa.
– Esimerkiksi syksyisillä influenssarokotuskäynneillä Pörhön toimipisteissä työntekijät saattavat kysyä neuvoa myös muihin terveysvaivoihin. Tämä on helpompaa tuttujen kesken, ja monet kokevat saavansa kohtaamisissa henkilökohtaisempaa palvelua kuin vaikkapa palvelunumeroon soittaessaan.
Vaan kyllä etäpalvelutkin saavat kiitosta. Pörhön työntekijät oat hyötyneet Mielen huoli -linjasta, joka tarjoaa apua kuormittaviin elämäntilanteisiin nopeasti ja joustavasti myös työajan ulkopuolella.
– Linja on madaltanut mielenterveyspalvelujen käyttökynnystä. On tärkeää, että pystymme tarjoamaan työntekijöillemme apua ja ennaltaehkäisevää tukea, Karppinen-Mehtälä toteaa.
Työterveystiimi auttaa myös kriisitilanteissa
Mielen huoli -linjan lisäksi Pörhön lakisääteistä työterveyssopimusta on täydennetty muun muassa laboratoriotutkimuksilla ja kliinis-neurofysiologisilla tutkimuksilla sekä muutamilla kuvantamispalveluilla ja pienkirurgisilla toimenpiteillä.
– Lisäksi olemme hyödyntäneet muun muassa Pihlajalinnan ergonomianeuvontaa, ja esimerkiksi erityistyölasien hankinta hoituu työterveyden kautta. On hienoa, että käytössämme on moniammatillinen tiimi, josta löytyy asiantuntija, joka vaivaan.
Pihlajalinnasta on saatu myös kriisiapua työkaverin menehtymisen jälkeen.
– Työterveyshoitaja löysi ripeästi oikeat tukikeinot. Tämä osoitti, että ammattitaidon lisäksi Pihlajalinnasta löytyy sydäntä, Karppinen-Mehtälä kiittelee.
Kuvassa vasemmalla Sari Karppinen-Mehtälä, henkilöstöjohtaja Pörhön Autoliike Oy ja oikealla Pauliina Teirikko, koordinoivatyöterveyshoitaja Pihlajalinna.
Työterveyssopimusta päivitetään tulosten ja tilanteen mukaan
Pihlajalinnan ja Pörhön yhteistyö tulee jatkumaan myös tulevaisuudessa. Yhteisiä tavoitteita ja esimerkiksi sairauspoissaoloja tarkastellaan säännöllisesti, ja toimintasuunnitelmaa ja tarvittaessa palvelusopimusta täydennetään tarpeiden mukaisesti yhteistyöpalavereissa.
– Pörhöllä on vahva tahto tukea työntekijöitä työkyvyn haasteissa, ja seuraava steppi yhteistyössä voisi olla työkyvyn tuen sovellus. Sen avulla esihenkilöiden on helppoa ja taloudellista seurata ja hallinnoida henkilöstön työkykyä, Teirikko kertoo.
Henkilöstöpäällikkö sanoo, että tarvittaessa Pörhö hyödyntää myös Pihlajalinnan tarjoamia projektiluontoisia työterveyspalveluita.
– Työn kuormittavuus näkyy tänä päivänä ihmisissä monella tavalla, ja esimerkiksi uniongelmiin olisi hyvä panostaa ja löytää hoitokeinoja. On hyvä, että myös tähän asiaan on asiantuntija-apua saatavilla.
Kiitämme Pörhön Autoliikettä yhteistyöstä.
Pihlajalinna Työterveys
Yhdessä kohti terveempää ja tuottavampaa työyhteisöä
– tavoitteenamme on tukea ja auttaa asiakkaitamme saavuttamaan tavoitteensa
Tutustu Oulun palveluvalikoimaamme – suunnitellaan yhdessä juuri teille sopiva työterveyden ratkaisu!