Tack vare ett långsiktigt, systematiskt och målinriktat samarbete inom företagshälsovården har Pörhön Autoliike varit kund hos Pihlajalinna redan i tio års tid. Med ett kontinuerligt samarbete fördjupas relationen mellan de anställda och vårdpersonalen, förtroendet ökar och det blir lättare att lösa även utmanande fall inom företagshälsovården.
Pörhön Autoliike Oy är verksamt inom bilförsäljning och service- och reservdelsverksamhet på nio orter runtom i Finland. Verksamheten med många verksamhetsställen kräver att företagshälsovården noggrant koordineras så att alla anställda får en smidig och snabb service oavsett i vilken ort de finns.
– När vårt samarbete inom företagshälsovården startade hade Pihlajalinna endast ett verksamhetsställe i Uleåborg som betjänade oss. På de andra orterna använde vi Pihlajalinnas underleverantörer, vilket också fungerade helt bra. Pihlajalinnas verksamhet och serviceutbud har utvidgats under åren och samarbetet fungerar allt smidigare säger personalchefen på Pörhön Autoliike Sari Karppinen-Mehtälä.
Företagshälsovårdens stödåtgärder upprätthåller arbetsförmågan
Under det tioåriga samarbetet har Pörhö också konkurrensutsatt leverantörerna inom företagshälsovården, men det har inte uppstått något behov av att byta.
– Vi är nöjda med Pihlajalinnas service och snabba reagerande. För att företagshälsovården ska fungera smidigt är det viktigt med varaktighet. Pihlajalinna känner våra anställdas utmaningar väl och kan snabbt reagera på dem, fortsätter Karppinen-Mehtälä.
Pörhön Autoliike har cirka 430 anställda som bland annat jobbar som kontorsarbetare, försäljare, mekaniker och bilmålare. I vissa fall utsätter arbetet för besvär med rörelseorganen, men Pihlajalinna företagshälsovårds proaktiva åtgärder har hjälpt till att förebygga problemen och har stött de anställdas arbetsförmåga.
– Tillsammans med företagshälsovården har vi löst situationer där den anställdas arbetsförmåga har minskat och Pihlajalinna har snabbt och proaktivt hjälpt i dessa situationer. Företagshälsovårdens olika stödåtgärder såsom fysioterapi och anpassning av arbetsuppgifter har hjälpt människorna att fortsätta sin karriär och att återhämta sig, säger Karppinen-Mehtälä.
Mentalvårdstjänster med låg tröskel stöder välbefinnandet
Pihlajalinnas samordnande företagshälsovårdare Pauliina Teirikko säger att ett långvarigt samarbete är givande även för vårdpersonalen.
– När vi till exempel på hösten besöker Pörhös verksamhetsställen för att ge influensavaccinationer kan de anställda även be om råd för andra hälsobesvär. Det här är lättare när vi känner varandra och många upplever att de får mer personlig service när vi träffas än när de till exempel ringer servicenumret.
Men distanstjänsterna får också beröm. Pörhös anställda har dragit nytta av Sinnesro-linjen, som även utanför arbetstid snabbt och smidigt tillhandahåller hjälp i frestande livssituationer.
– Linjen har sänkt tröskeln för att använda mentalvårdstjänster. Det är viktigt att vi kan erbjuda våra anställda hjälp och förebyggande stöd, säger Karppinen-Mehtälä.
Företagshälsoteamet hjälper också i krissituationer
Utöver Sinnesro-linjen har Pörhös lagstadgade avtal om företagshälsovård kompletterats med bland annat laboratorieundersökningar och kliniskt neurofysiologiska undersökningar, samt några avbildningstjänster och mindre kirurgiska ingrepp.
– Vi har dessutom använt bland annat Pihlajalinnas ergonomirådgivning och de anställda kan skaffa specialglasögon via företagshälsovården. Det är bra att vi har tillgång till ett multidisciplinärt team med en expert för varje besvär.
Pihlajalinna har också gett oss krishjälp efter att en kollega avlidit.
– Företagshälsovårdaren hittade snabbt de rätta stödåtgärderna. Detta visade att Pihlajalinnas anställda inte bara är yrkeskunniga, utan också har ett hjärta, säger Karppinen-Mehtälä.
Företagshälsovårdsavtalet uppdateras i enlighet med resultat och situation
Pihlajalinnas och Pörhön samarbete kommer att fortsätta även i framtiden. De gemensamma målen och till exempel sjukfrånvaron granskas regelbundet och i samarbetsmötena kompletteras verksamhetsplanen och eventuellt serviceavtalet efter behov.
– Pörhö vill verkligen stödja de anställda när det gäller problem med arbetsförmågan och nästa steg i samarbetet skulle kunna vara appen för stöd för arbetsförmågan. Med hjälp av den kan cheferna lätt och effektivt följa upp och administrera personalens arbetsförmåga, berättar Teirikko.
Personalchefen berättar att Pörhö vid behov också använder de projektbaserade företagshälsovårdstjänsterna som Pihlajalinna tillhandahåller.
– Arbetsbelastningen visar sig på många olika sätt hos människorna idag och det vore bra att satsa på och hitta behandlingsmetoder för till exempel sömnproblem. Det är bra att man kan få experthjälp även för den här saken.
I bilden (från vänster) personalchef Sari Karppinen-Mehtälä och samordnande företagshälsovårdare Pauliina Teirikko.
Vi tackar Pörhö Autoliiket för samarbetet.
Pihlajalinna Företagshälsovård
Begär en offert på företagshälsovårdstjänster
Pihlajalinnas kundorienterade verksamhetsmodell som baserar sig på behov genererar hälsa och arbetsförmåga kostnadseffektivt. En högklassig och förebyggande företagshälsovård baserar sig på en ingående kännedom om arbetsplatsen. Kontakta oss så skickar vi dig en skräddarsydd offert.