Leipomo Salonen Oy – Hyvä saavutettavuus ja räätälöitävyys olivat tärkeitä kriteereitä työterveyskumppanin valinnassa

Olemme olleet erityisen tyytyväisiä Pihlajalinnan nopeaan reagointiin. Kolmivuorotyö tuo omat haasteensa työterveyden huoltoon ja näihin haasteisiin Pihlajalinnan työterveys on vastannut erinomaisesti.

 

”Leipomo Salonen on vuonna 1905 perustettu perheyritys ja teemme töitä nyt jo neljännessä sukupolvessa. Yritys on kasvanut paljon vuosien varrella ja tällä hetkellä meillä on yhteensä n. 140 osa- ja kokoaikaista työntekijää. Myynnissä ja hallinnossa työskentelee 10 henkilöä, mutta muu henkilöstö tekee fyysistä työtä. Teemme Turun leipomolla töitä tauotta eli tuotanto pyörii 24 h lähes viikon jokaisena päivänä. Leipomossamme valmistuvat tämän päivän trendien mukaiset ruokaleivät sekä kahvileivät perinteitä unohtamatta.

Leipomo Salosella on yhteensä kuusi toimipistettä: Turun leipomo ja sen yhteydessä oleva kahvio sekä näiden lisäksi neljä jauholeipomoa, yksi Turun Kupittaalla ja loput pääkaupunkiseudun Vantaalla ja Espoossa K-Citymarketien yhteydessä. Jokaiselle toimipisteellemme on nimetty oma Pihlajalinnan toimipiste ja lääkäri. Hyvä saavutettavuus oli yksi tärkeä kriteeri työterveyskumppanin valinnassa, jotta kaikille työntekijöille voidaan tarjota samanlaiset työterveyspalvelut. Pihlajalinnan toimipisteet löytyvät sieltä missä työntekijämme ovat.”

Työterveyssopimuksemme on räätälöity juuri meidän toimintamallille sopivaksi

”Olemme olleet Pihlajalinnan asiakkaana nyt kaksi vuotta. Kilpailutimme työterveyspalvelut ja Pihlajalinnan kanssa pääsimme parhaimpaan lopputulokseen. Työntekijämme tekevät eri tuntimääriä, joten sopimuksen räätälöitävyys oli meille ehdottoman tarpeellista. Kaikille työntekijöillemme on samat työterveyspalvelut, vaikka asiakkuuksien voimassaolo vaihtelee.

Lakisääteisen työterveyspalvelun lisäksi meille on räätälöity omiin tarpeisiimme sopivia ja toimivia palveluja. Tarvittaessa meillä on käytössä mm. fysioterapianeuvontaa ja -käyntejä sekä mielenterveyspalveluita, koska työhömme kuuluu paljon henkilöstöä kuormittavaa yötyötä.

Käytössämme on hoitajapuhelinpalvelu, chat-palvelu sekä etälääkäripalvelut. Nämä etävastaanottopalvelut ovat toimineet hyvin. Työntekijät ottavat itse yhteyttä puhelimitse hoitajapuhelinpalveluun, jossa tehdään hoidontarpeen arvio. Tämä säästää meidän työterveyskuluja ja on joustavaa työntekijöille. Lähilääkäriin pääsee tarvittaessa, mutta ensimmäisen arvion saaminen on sujunut etäpalveluna erittäin vaivattomasti. Hoitajapuhelinpalvelu on nykyään avoinna 24/7, joka palvelee vuorotyötä tekevää henkilökuntaamme juuri halutulla tavalla.

Koska meillä tehdään kolmivuorotyötä, meille on nimetty työterveyshoitajan lisäksi useampia työterveyslääkäreitä, jotta saamme aina palvelua ja työntekijöidemme asiat pysyvät omien lääkäreidemme hoidossa. Tämänkokoisessa yrityksessä sattuu ja tapahtuu paljon ja työterveyden apua tarvitaan jatkuvasti. Siksi on työnantajankin näkökulmasta erittäin tärkeää, että yhteyden saaminen omaan työterveystiimiin on vaivatonta ja nopeaa. Informoimme Pihlajalinnaa ja saamme vastauksia kysymyksiimme nopeallakin aikataululla.

Vuorotyö sekä työn fyysisyys tuovat omat haasteensa meille työnantajana ja työterveyden pitää pystyä vastaamaan näihin haasteisiin. Kuuntelemme herkällä korvalla työntekijöidemme tarpeita sekä toiveita ja keskustelemme jatkuvasti lisäpalveluista Pihlajalinnan kanssa. Olemme saaneet heiltä hyvin tietoa uusista työterveyspalveluista. Viimeisimpänä uutuutena lisäsimme työterveyssopimukseemme Univalmennuksen, johon työntekijöillämme on mahdollisuus tietyissä tapauksissa työterveyden kautta, työterveyslääkärin lähetteellä. Olemme kokeneet, että meistä pidetään huolta. Kaikkia uutuuksia tarjotaan ja niistä keskustellaan.”

Tutustu Pihlajalinnan työterveyspalveluihin.

Arvostamme jatkuvaa toiminnan kehittämistä ja hyvää kommunikointia

 

”Olemme olleet erityisen tyytyväisiä Pihlajalinnan nopeaan reagointiin. Työterveyshoitajan tavoitettavuus on hyvä sekä viesteillä että puhelimitse. Myös ruuhka-aikoina olemme saaneet apua riittävällä aikataululla. Molemminpuolinen kommunikaatio on vaivatonta ja toimivaa. Kaikki asiat on aina selvitetty loppuun asti.

Virheitä tapahtuu kaikille, mutta Pihlajalinnalla reagoidaan niihin ja he korjaavat toimintaansa sen mukaan. Mahdolliset reklamaatiot hoidetaan aina asianmukaisesti ja asiat selvitetään ja mietitään, miksi näin kävi ja miten toimintatapoja voidaan parantaa. Jatkuva toiminnan kehittäminen näkyy ja kaikesta puhutaan avoimesti.

Kun henkilökuntaa on paljon, asioiden tulee toimia joustavasti ja asianmukaisesti. Henkilöstössämme on jonkin verran vaihtuvuutta, joten on tärkeää, että kaikki työterveyden tiedot ovat ajan tasalla. Päivitämme Pihlajalinnan työterveysportaalin työntekijätiedot itse kuukausittain. Pihlajalinnan kanssa on yhdessä laadittu ohjeistus hoitajapuhelinpalvelulle, jotta toimintatavat ja käytännöt pysyvät samana, vaikka puhelimeen vastaavat hoitajat vaihtuvatkin.”

Työntekijöiden ongelmiin reagoidaan heti

 

”Meillä on käytössä varhaisen puuttumisen malli ja se on ollut meille hyvä tuki. Pihlajalinnalla on omat tilastot poissaoloista, joita he käyvät säännöllisesti läpi. Työterveyshoitaja ottaa meihin yhteyttä ja saamme Pihlajalinnalta ehdotuksia, miten ongelmia lähdetään ratkomaan, jos esim. työntekijällä on unettomuutta yötyöstä johtuen. Joissain tapauksissa voidaan tarvita työkykyarvioijaa ja myös kolmikantaneuvottelut ovat meillä käytössä.

Pidemmissä sairauslomatapauksissa mietitään yhdessä työntekijän ja työterveyslääkärin kanssa, miten työntekijä saadaan jalkautettua takaisin töihin. Keinoina mahdollisuuksien mukaan on osa-aikaisuus, työaikojen tai työtehtävien muokkaaminen. Työnantajana koemme, että molempien tavoite on sama eli työntekijän työkyvyn palauttaminen. Työterveys on isossa roolissa työntekijöiden keskuudessa, koska usein ulkopuoliselle puhuminen on helpompaa kuin työpaikalla asioiden selvittäminen. Työntekijän on saatava tarvitsemansa apu ja teemme Pihlajalinnan kanssa yhdessä sovitut suunnitelmat työntekijän parhaaksi.

Olemme olleet erittäin tyytyväisiä saamiimme työterveyspalveluihin ja voimme suositella Pihlajalinnaa myös muille yrityksille.”

Jonna-Vilja Eriksson, talouspäällikkö, Leipomo Salonen O

Haluatko tietää lisää?

Työntekijöiden jaksamisesta ja hyvinvoinnista kannattaa pitää huolta. Terve ja motivoitunut työtekijä on yritykselle todellinen voimavara ja kilpailuetu. Jutellaan yhdessä, kuinka parannetaan teidän työterveyspalvelunne vaikuttavuutta.

Jätä tarjouspyyntö työterveyspalveluista.

Tarjoamme kaikille asiakkaillemme

  • Erinomaiset digitaaliset palvelut
  • Ympärivuorokautinen hoitajachat ja puhelinpalvelu työterveysasiakkaille
  • Hyvät edut työterveysasiakkaiden käyttöön
  • Räätälöidyt palvelut asiakasyrityksen tarpeisiin
  • Oman työterveystiimin
  • Kumppaniksi suomalaisen yrityksen – maksamme kaikki verot Suomeen