Julgubben har särskilt bråttom på vintern, men såväl julgubben, tomtarna som SantaParks arbetssamma anställda behöver företagshälsovårdstjänster året runt. Hotell-, restaurang- och upplevelsebolaget SantaPark Oy i Rovaniemi förlitar sig på Pihlajalinna bland annat tack vare den språkkunniga och smidiga servicen.
SantaPark Oy sysselsätter cirka 80 personer året runt. Under julsäsongen nästan fyrdubblas antalet anställda när säsongsarbetare kommer till turistcentret från olika delar av världen.
– Ifjol arbetade representanter för 39 olika nationaliteter på SantaPark och cirka 70 procent av arbetstagarna kom från utlandet. Vi använder huvudsakligen engelska som arbetsspråk och därför är det också viktigt att företagshälsovårdstjänsterna är tillgängliga på engelska, säger Arja Hemmi, personalchef och ekonomidirektör på SantaPark.
Samarbetet mellan SantaPark och Pihlajalinna företagshälsovård inleddes under sommaren 2023. I början av samarbetet fäste man inte bara uppmärksamhet på språkfrågan, utan också på de omfattande möjligheterna till digitala tjänster och tillgången till företagshälsovård.
– I avtalet ingår mer omfattande tjänster än i det lagstadgade avtalet för företagshälsovård. Det innehåller bland annat lågtröskeltjänster som stödjer det mentala välbefinnandet samt den nationella bedömningen av vårdbehov, kompletterar Eveliina Hasari, regional servicechef för Pihlajalinna i Lappland.
Gemensamma värderingar styr samarbetet inom företagshälsovården
SantaPark sysselsätter bland annat personal inom restaurang-, hotell- och butiksbranschen, samt personer som ansvarar för upplevelsetjänster. Arbetet är aktivt och det utförs både inom- och utomhus året runt i varierande arbetsskift, så företagshälsovården kräver ett mångsidigt kunnande.
– Säsongen sammanfaller med influensaperioden, så när vi valde samarbetspartner för företagshälsovården var till exempel lättillgängliga influensavaccinationer en viktig sak för oss. Det inträffar också en del arbetsolyckor och det är naturligtvis viktigt att vi får snabbt hjälp med dem. Vi har särskilt velat satsa på mentalvårdstjänster, vilket till exempel modellen för tidigt stöd, möjligheten till kortterapi och Sinnesro-linjen fint har backat upp, berättar Hemmi.
Vid valet av samarbetspartner fäste SantaParks anställda uppmärksamheten vid Pihlajalinnas värderingar: etik, energi och fördomsfrihet. Pihlajalinnas goda rykte i Rovaniemi var också övertygande.
– Till våra värderingar hör bland annat att dela med sig och bry sig om, samt en aktiv kommunikation. Pihlajalinnas omtänksamma och förebyggande stil passar bra in på dessa. Under hela samarbetet har vi haft en bra dialog och saker har alltid lösts på bästa sätt, tillägger Kenneth Tuomi, verksamhetschef och samordnare av den operativa verksamheten på SantaPark Oy.
Företagshälsovården hjälper också till att öppna byråkratiska knutar
Under våren 2024 gjorde SantaPark en enkät om arbetstillfredsställelsen bland sina anställda och Pihlajalinnas tjänster fick mycket bra respons.
– Den snabba och professionella vården och kvaliteten på servicen uppskattades särskilt. Den enda kritiken gällde egentligen endast svårigheterna i början av samarbetet när Pihlajalinna-appen inte fungerade i alla utländska telefonabonnemang. Det problemet löste sig också ganska smidigt, säger Hemmi.
Personalchefen berömmer också samarbetet med cheferna.
– När man utreder överraskande och komplicerade fall inom företagshälsovården, stöter man snabbt på gränsvillkoren i byråkratidjungeln. Vi har fått ett väldigt bra informationspaket från Pihlajalinna om hur ärenden sköts och vår kontaktperson är väldigt serviceinriktad. Det proaktiva arbetssättet underlättar mitt arbete betydligt och gör mig lugn, jag kan lita på att saker och ting sköts som vi kommit överens.
Rapporterna om företagshälsovården stödjer utvecklingen av företagsansvar
Eftersom samarbetet mellan Pihlajalinna och SantaPark är i en inledande fas, tar resultaten av företagshälsovårdens effekt på exempelvis sjukfrånvaron nu först form. Det allmänna intrycket är dock att företagshälsovården fungerar och att dess tilläggstjänster har ökat personalens välbefinnande.
– Rapporterna styr verksamheten och beslutsfattandet, så det är bra att alla företagshälsobesök registreras i enlighet med överenskomna ramar och yrkesetiken. När vi bättre känner till riskerna som är förknippade med vårt arbete kan vi förebygga dem, påverka vår verksamhet och utveckla vårt företagsansvar, säger Kenneth Tuomi.
I fortsättningen vill man ytterligare intensifiera samarbetet inom företagshälsovården till exempel genom olika projekt. SantaParks anställda har redan fått handledning bland annat gällande arbetsergonomin från Pihlajalinna. Efter detta kunde tjänsterna om ledning av arbetsförmågan vara av intresse.
– Vi kan erbjuda en applikation för ledning av arbetsförmågan. Den gör det lättare att upprätthålla uppgifterna om arbetstagarna och övervaka frånvaron. Vi håller naturligtvis också gärna olika slags utbildningar som stödjer välbefinnandet i arbetet, antingen på nätet eller på plats, säger Hasari.
Begär en offert på företagshälsovårdstjänster
Pihlajalinnas kundorienterade verksamhetsmodell som baserar sig på behov genererar hälsa och arbetsförmåga kostnadseffektivt. En högklassig och förebyggande företagshälsovård baserar sig på en ingående kännedom om arbetsplatsen. Kontakta oss så skickar vi dig en skräddarsydd offert.