Joulupukilla pitää kiirettä etenkin talvisaikaan, mutta niin pukki, tontut kuin koko muukin SantaParkin touhukas väki tarvitsee työterveyspalveluita ympäri vuoden. Rovaniemellä sijaitseva hotelli-, ravintola- ja ohjelmapalveluyritys SantaPark Oy luottaa Pihlajalinnaan muun muassa kielitaitoisen ja joustavan palvelun vuoksi.
SantaPark Oy työllistää ympärivuotisesti noin 80 henkilöä. Joulusesongin aikaan henkilöstön määrä lähes nelinkertaistuu, kun kausityöntekijöitä saapuu matkailukeskukseen maailman eri kolkilta.
– Viime vuonna SantaParkissa työskenteli 39 eri kansalaisuuden edustajia, ja noin 70 prosenttia työntekijöistä saapui ulkomailta. Työkieli on meillä pääasiallisesti englanti, joten on tärkeää, että myös työterveyspalvelut ovat saatavilla englanniksi, kertoo SantaParkin henkilöstöpäällikkö ja talousjohtaja Arja Hemmi.
SantaParkin ja Pihlajalinnan työterveysyhteistyö alkoi kesällä 2023. Yhteistyön alkaessa kiinnitettiin huomiota paitsi kieliasiaan, myös laajoihin verkkopalvelumahdollisuuksiin ja työterveyden saavutettavuuteen.
– Sopimus sisältää laajemmat palvelut kuin työterveyden lakisääteinen sopimus, ja siihen kuuluu muun muassa matalan kynnyksen palveluita mielen hyvinvoinnin tueksi sekä valtakunnallinen hoidon tarpeen arviointi, täydentää Pihlajalinnan Lapin alueen palvelupäällikkö Eveliina Hasari.
Yhteiset arvot ohjaavat työterveysyhteistyötä
SantaParkissa työskentelee muun muassa ravintola-, hotelli- ja myymälähenkilökuntaa sekä elämyspalveluista vastaavia ihmisiä. Työ on aktiivista ja sitä tehdään sekä sisä- että ulkotiloissa ympäri vuoden vaihtelevissa työvuoroissa, joten työterveydestä huolehtiminen vaatii monenlaista osaamista.
– Sesonkiaika osuu flunssakauteen, joten esimerkiksi helposti saatavat influenssarokotukset olivat meille tärkeä juttu työterveyskumppania valitessa. Myös työtapaturmia sattuu jonkin verran, ja niihin tulee tietysti saada apua nopeasti. Erityisesti olemme halunneet panostaa työkykyä tukeviin mielenterveyspalveluihin, mihin esimerkiksi varhaisen tuen malli, lyhytterapiamahdollisuus ja Mielen huoli -linja ovat vastanneet hienosti, Hemmi luettelee.
Yhteistyökumppania valitessa SantaParkin väki kiinnitti huomiota Pihlajalinnan arvoihin: eettisyyteen, energisyyteen ja ennakkoluulottomuuteen. Myös Pihlajalinnan hyvä maine Rovaniemellä vakuutti.
– Meidän arvoihimme kuuluu muun muassa jakaminen ja välittäminen sekä aktiivinen kommunikointi. Pihlajalinnan huolta pitävä ja ennaltaehkäisevä tyyli on näihin hyvin linjassa. Keskusteluyhteys onkin ollut koko yhteistyön ajan hyvä, ja asiat ovat ratkenneet aina moitteettomasti, lisää SantaPark Oy:n toimintajohtaja ja operatiivisen toiminnan koordinaattori Kenneth Tuomi.
Työterveys auttaa myös byrokratiasolmujen avaamisessa
SantaPark teetti keväällä 2024 työntekijöilleen työtyytyväisyyskyselyn, jossa Pihlajalinnan palvelut saivat todella hyvää palautetta.
– Erityisesti kiitosta sai hoidon nopeus, ammatillisuus ja palvelun laatu. Kritiikkiä tuli oikeastaan vain yhteistyön alkuaikojen käynnistysvaikeuksista, kun Pihlajalinna-sovellus ei toiminut kaikissa ulkomaisissa puhelinliittymissä. Tämäkin ongelma saatiin kyllä ratkaistua ketterästi, Hemmi kertoo.
Henkilöstöpäällikkö kiittelee, että myös yhteistyö esihenkilöiden kanssa on sujunut hienosti.
– Kun selvitellään yllättäviä tai monimutkaisia työterveystapauksia, törmää nopeasti byrokratiaviidakon reunaehtoihin. Pihlajalinnalta on saatu tosi hyvä tietopaketti asioiden hoitamisesta, ja yhteyshenkilömme on todella palvelualtis. Proaktiivisuus helpottaa kovasti minun työtäni ja huojentaa mieltä, kun voi luottaa, että asiat hoituvat sovitusti.
Työterveyden raportit tukevat yritysvastuun kehittämistä
Koska Pihlajalinnan ja SantaParkin yhteistyö on alkutaipaleella, tulokset työterveyspalveluiden vaikutuksesta esimerkiksi sairauspoissaoloihin vasta muotoutuvat. Yleinen vaikutelma kuitenkin on, että työterveys toimii ja sen oheispalvelut ovat parantaneet henkilöstön hyvinvointia.
– Raportit ohjaavat toimintaa ja päätöksentekoa, joten on hienoa, että kaikki työterveyskäynnit kirjataan sovittujen raamien ja ammattietiikan mukaisesti. Kun tunnistamme paremmin työhön liittyvät riskit, meillä on mahdollisuus ehkäistä niitä, vaikuttaa toimintaamme ja kehittää yritysvastuutamme, Kenneth Tuomi toteaa.
Tulevaisuudessa työterveysyhteistyötä halutaan tiivistää entisestään esimerkiksi erilaisten projektien avulla. SantaParkin väki on jo saanut Pihlajalinnasta muun muassa työergonomiaohjausta. Seuraavaksi voisivat kiinnostaa työkykyjohtamisen palvelut.
– Meillä on tarjota työkyvyn johtamisen sovellus, joka helpottaa työntekijöiden tietojen ylläpitoa ja poissaolojen seurantaa. Tietysti pidämme mielellämme myös erilaisia työhyvinvointia tukevia koulutuksia joko verkossa tai paikan päällä, Hasari summaa.
Yhdessä kohti terveempää ja tuottavampaa työyhteisöä
– tavoitteenamme on tukea ja auttaa asiakkaitamme saavuttamaan tavoitteensa
Tutustu Oulun palveluvalikoimaamme – suunnitellaan yhdessä juuri teille sopiva työterveyden ratkaisu!