Vad avses med ergonomi?
Ordet ergonomi kommer från grekiskans ord för arbete och naturlagar (ergo och nomos). Här avses sådant arbete som utförs i arbetslivet, fastän ergonomi i och för sig inte begränsas till enbart arbetslivet. Naturlagarna beskriver människans fysiska och psykiska egenskaper. Arbetsergonomi är således anpassning av arbetet till människans egenskaper.
Ergonomisk, det vill säga med mänskliga mått
Adjektivet ergonomisk betyder alltså i grunden anpassning till människans egenskaper och behov. En förutsättning för en ergonomisk arbetsmiljö är att man använder människan som utför arbete som måttstock när man bygger upp och utvecklar arbetsmiljön. Ergonomiskt arbete stöder på ett optimalt sätt människans fysiska, psykiska och sociala behov.
Ergonomiskt arbete och arbetande innefattar utöver sådana faktorer i omgivningen som en enskild arbetstagare inte nödvändigtvis kan påverka, även otaliga faktorer som arbetstagaren aktivt kan påverka. Dessa är bland annat att tillägna sig och använda ergonomiska arbetssätt och praxis samt dra nytta av faktorer som förbättrar ergonomin i arbetsmiljön.
Typer av ergonomi
Ergonomi indelas ofta i tre delområden: Fysisk ergonomi avser arbetstagarens fysiska varande och görande samt fysiska egenskaper i arbetsmiljön, såsom dimensionering av arbetsstället och arbetsutrustningens egenskaper. Till exempel att ett dörrhandtag är placerat på en höjd som inte kräver att man sträcker sig upp eller böjer sig ner, är fysisk ergonomi. Fysisk ergonomi ger framförallt bättre hälsa i rörelseorganen samt fysiskt smidigt och effektivt arbete, men indirekt även en helhetsupplevelse av välmående.
Kognitiv ergonomi fokuserar på smidigt arbete ur perspektivet människans informationshantering. Den kognitiva ergonomin handlar bland annat om hur lätt man gör observationer, hur smidigt man hittar väsentlig information och undviker onödig minnesbelastning. Kognitiv ergonomi är viktigt att beakta till exempel vid planering av it-system och presentationssätt, kontorslandskap och informationsintensiva arbetsskeden. Sådant arbete som är ergonomiskt ur kognitivt perspektiv upplevs meningsfullt, smidigt och motiverande.
Organisatorisk ergonomi innebär att samordna tekniska system och sociala system på så vis att organisationens basuppgifter rullar utan störningar. Det organisatoriska ergonomin ska beaktas bland annat i planeringen av personal, arbetsprocesser, arbetshelheter och arbetstidsarrangemang, och ska beaktas även när man utvecklar produktion, tjänster och personalens samarbete. En bra organisatorisk ergonomi kan observeras som smidiga arbetsprocesser, och till exempel ansvarsbelastningen eller den etiska belastningen samlas inte och blir en flaskhals på något ställe i organisationen.
Varför har ergonomin i arbetet betydelse?
Totalergonomi bidrar till att minska arbetsrelaterade sjukdomar, arbetsolycksfall och frånvaro. Ergonomin har även direkta effekter på smidigheten i arbetet och således på den totala effektiviteten. När man i planeringen av arbetsmiljön beaktar de fysiska, kognitiva och sociala behoven, skapar man hållbara och användarvänliga arbetsmiljöer och möjliggör trivsamt och effektivt arbete. Totalergonomin förbättrar även atmosfären och arbetsmotivationen i arbetsgemenskapen och stärker organisationens image som ansvarsfull arbetsgivare. Nöjda och friska arbetstagare är mera motiverade, effektivare och engagerade i sin organisation.
Företagshälsovården hjälper
Företagshälsovårdens arbetsplatsutredningar bedömer arbetsergonomin ur olika perspektiv och observerar utvecklingsobjekt inom kundorganisationen. De tjänster som under ledning av företagspsykologen tillhandahålls för arbetsgemenskapen fokuserar på den kognitiva och organisatoriska ergonomin. Vi kommer att informera mera om dessa teman under detta år.
Tjänster för utveckling av den fysiska ergonomin i arbetet är till exempel dessa:
- En riktad utredning, där man närmare bedömer den fysiska ergonomin i en viss arbetsuppgift eller ett visst arbetsobjekt och identifierar metoder för att utveckla den.
- Bedömning och handledning som gäller bedömning av det ergonomiska behovet av specialglasögon.
- Deltagande i planering av en ny arbetslokal eller ett nytt arbetsställe eller kanske utveckling av arbetsutrustning och förmedla till de projektansvariga synpunkter som gäller den fysiska ergonomin.
- Upprättande av arbetsanvisningar för olika arbetsskeden. Anvisningarna kan vara ett stöd för chefen i introduktionsfasen.
- Aktionsbaserade föreläsningar om hur man drar nytta av ergonomi i målgruppens arbetsuppgifter. Främjande av målgruppens kunnande. Innehållet och genomförandet planeras och anpassas enligt målgruppens och kundens mål.
- Företagsfysioterapeutens direktmottagning, TULETKO-kartläggning samt Individuell webbutbildning i ergonomiskt datorarbete hjälper arbetstagaren använda sitt viktigaste verktyg i arbetet – sin kropp – på ett ergonomiskt sätt.
För de ovan nämnda tjänsterna som gäller den fysiska ergonomin ansvarar en företagsfysioterapeut som utsetts för din kundorganisation. Med företagsfysioterapeuten kan du diskutera lösningar som passar målen och situationen i din organisation.
Med önskan om en fortsatt ergonomisk vinter,
Lauri Raivo
Servicechef, företagsfysioterapi
Susanna Paarlahti
servicechef, företagspsykologi